
Podczas ostatniej godziny wychowawczej uczniowie klasy 7a wzięli udział w niezwykle ważnej i poruszającej debacie na temat: „Czy przemoc słowna jest równie szkodliwa jak przemoc fizyczna?”.
Prowadzenie debaty powierzono Wiktorii i Antoniemu, którzy w tej roli spisali się znakomicie. Z pełnym zaangażowaniem moderowali rozmowę, zachęcali koleżanki i kolegów do wypowiadania się oraz dbali o to, by dyskusja przebiegała w atmosferze wzajemnego szacunku.
Temat przemocy – zarówno fizycznej, jak i słownej – jest trudny, ale niezwykle ważny. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję zastanowić się, jakie skutki może nieść za sobą krzywdzące słowo, jak wpływa ono na emocje i relacje z innymi oraz dlaczego warto reagować, gdy jesteśmy świadkami takich zachowań.
Aby ułatwić wspólne rozważania, uczestnicy posługiwali się kolorowymi karteczkami – zieloną (prawda) i czerwoną (fałsz) – odpowiadając na pytania zadawane przez prowadzących. Taka forma aktywności sprzyjała otwartości i zaangażowaniu całej klasy. Choć niektórzy uczniowie początkowo byli nieco nieśmiali, z czasem coraz chętniej dzielili się swoimi refleksjami.
Debata pokazała, że słowa mają ogromną moc – mogą wspierać i budować, ale też ranić równie mocno jak cios.








Dzięki tej lekcji Wiktoria i Antoni mogli przekonać się, jak wymagająca, a zarazem satysfakcjonująca jest rola nauczyciela i moderatora dyskusji.
Zajęcia okazały się doskonałą okazją do refleksji, nauki empatii oraz zrozumienia, że każda forma przemocy – niezależnie od tego, czy jest fizyczna, czy słowna – zasługuje na stanowcze „nie”. 🚫
A. Kemona






