Pedagog szkolny

Drogi Rodzicu rozmawiaj ze swoim dzieckiem

Wszelkiego rodzaju zaburzenia dziecięce powstają na skutek faktu, że rodzice nie rozmawiają z nimi wystarczająco. Dzieci odczuwają o wiele większą potrzebę ich obecności i komunikowania aniżeli przesadzonej troskliwości, higieny czy homogenizowanego mleka”.
Francoise Dolto

Drogi Rodzicu tutaj przeczytasz jak ważna jest twoja rozmowa z nastolatkiem:

1. Rozmowa rozwija kompetencje poznawcze dziecka, wpływa na kształtowanie takich sfer osobowości dziecka, jak: emocje, myślenie, umiejętności społeczne (np. komunikowania się z innymi ludźmi, samodzielność), czy poczucie własnej wartości.
2. Rozmowy budują i pogłębiają poczucie zrozumienia i więzi z rodzicami, scalają, integrują rodzinę.
3. Dziecko będąc rozmówcą uczy się logicznego myślenia i argumentowania przy jednoczesnym korygowaniu własnego światopoglądu i przekonań.
4. Rozmowy umożliwiają trenowanie zdolności komunikacyjnych, wpływają na bogacenie słownictwa, uczą słuchania i jasnego wyrażania myśli. Rozwijają nie tylko w dziecku, ale również w dorosłych zdolność empatii (rozumienia innych i współodczuwania) i poszanowania odmiennych poglądów. Częste rozmowy z dzieckiem sprawiają, że staje się one bardziej otwarte w stosunku do innych ludzi i chętne do współpracy z nimi, umie negocjować.
5. Dziecko buduje poczucie własnej wartości, gdy rozmowa odbywa się w przyjaznej atmosferze, z poszanowaniem godności wszystkich interlokutorów.
6. Dzięki rozmowom rodzice mogą dobrze poznać swoje dziecko, jego poglądy, myśli i uczucia
7. Rozmowa pozwala dziecku na uniknięcie błędu in spe, bądź stwarza okazję do powiedzenia o nim, wspólnego poszukiwania rozwiązań.

Istotna jest nie tylko sama rozmowa w rodzinie, lecz również jej przebieg. Kilka rad (ad hoc)- jak prowadzić rozmowy w rodzinie:

1. Znajdź czas, gdy dziecko chce się podzielić radością, sukcesem. Okaż swoje zadowolenie, pochwal, spytaj o szczegóły wydarzenia. Nie umniejszaj wagi sukcesu.
2. Podczas rozmowy patrz dziecku w oczy. Odłóż na bok telefon i laptopa, ścisz telewizor.
3. Nie wypytuj nachalnie. Nie wchodź dziecku w słowo. Jednocześnie okazuj zainteresowanie sprawami dziecka.
4. Nie moralizuj i nie dawaj rad. Kiedy dajesz dziecku radę lub natychmiastowe rozwiązanie, odbierasz mu możliwość radzenia sobie z własnymi problemami i szukania rozwiązań. Jednocześnie spróbuj zaakceptować uczucia swojego dziecka
5. Rozmawiaj ze swoim dzieckiem zawsze, wszędzie i o wszystkim. Im częściej z nim rozmawiasz, tym lepiej poznajesz jego świat, jego oczekiwania, marzenia, a także problemy.
6. Staraj się dostrzegać sygnały, że dziecko cię potrzebuje.
7. Słuchaj dziecka spokojnie i uważnie. Pamiętaj, że można się zniechęcić, próbując dotrzeć do mamy czy taty, którzy tylko udają, że słuchają.
8. Nie zaprzeczaj uczuciom dziecka. Zamiast tego spróbuj je nazwać.
9. Nie rozmawiaj z dzieckiem krzycząc na nie i grożąc mu. Kiedy jesteś zły i wzburzony, opisz swoje uczucia i to, co widzisz, przejdź do działania nie obrażając dziecka.
Spróbujmy nawiązać z naszymi dziećmi kontakt, proponując dyskusję na różne tematy, wysłuchajmy ich poglądów, z którymi wcale nie musimy się zgadzać. Pozwólmy dzieciom wyrażać własne zdanie i zawsze liczmy się z jego uczuciami

Rozmowa jest bardzo ważnym aspektem funkcjonowania każdej rodziny. Rodzice muszą sobie uświadomić, że dialog jest bardzo ważnym narzędziem wychowawczym i powinni go stosować w rodzinie jak najczęściej. W ten sposób okazujemy dziecku zainteresowanie, zapobiegając poważnym konsekwencjom takim jak niedostosowanie społeczne, zachowania opozycyjne, depresja i próby samobójcze w późniejszym życiu.

RÓŻNE PROBLEMY, RÓŻNE ROZWIĄZANIA.

Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Konsultanci 116 111 czekają na Twój telefon! Nie będą Cię oceniać ani pouczać. Wysłuchają Twojego problemu i razem z Tobą zastanowią się nad najlepszym jego rozwiązaniem!

Telefon 116 111 działa przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 12:00 – 2:00, można także zarejestrować się na stronie https://116111.pl/ oraz napisać wiadomość e-mail.

ZASADY ABCD FUNKCJONOWANIA TELEFONU 116 111:

  • Anonimowo – dzwoniąc, nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska ani adresu zamieszkania;
  • Bezpłatnie – połączenie jest bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych;
  • Chętnie – konsultanci 116 111 gotowi są rozmawiać o każdej ważnej sprawie. Jeśli będzie to potrzebne, mogą umówić się na kolejną rozmowę;
  • Dyskretnie – wszystko, o czym  powiesz lub napiszesz, zostanie między Tobą a konsultantami 116 111. Jeśli poprosisz o pomoc w rozwiązaniu Twoich problemów lub zgodzisz się na to, żeby Ci pomóc – konsultanci 116 111 zajmą się tym.

KIM SĄ KONSULTANCI TELEFONU 116 111?

Grupa pedagogów i psychologów dyżurujących przy Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Każdy ma doświadczenie w pracy z osobami w trudnych sytuacjach życiowych i potrzebującymi pomocy. Potrafią słuchać i rozumieją młodych ludzi.

Pomagają dzieciom i młodzieży rozmawiając o sprawach dla nich ważnych i trudnych. Nie dają gotowych rad i rozwiązań. Razem z rozmówcami zastanawiają się, co mogą zrobić, by przezwyciężyć kłopoty i problemy. 

NA JAKI TEMAT MOŻNA POROZMAWIAĆ LUB NAPISAĆ?

  • skontaktuj się w chwili, gdy potrzebujesz wsparcia i rozmowy o tym, co jest dla Ciebie ważne lub sprawia Ci kłopot;
  • możesz porozmawiać o przyjaźni, miłości, kontaktach z rodzicami, czy problemach w szkole;
  • czujesz złość, smutek, zniechęcenie, żal – podziel się tym, co właśnie przeżywasz;
  • dojrzewasz i masz związane z tym pytania;
  • doświadczasz przemocy lub jesteś w niebezpiecznej sytuacji;
  • jest jakiś inny problem, którym chcesz się podzielić.


Telefon Zaufania TPD dla dzieci i młodzieży800 119 119

Niebieska Linia – Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie tel. 800 12 00 02

Do pedagoga szkolnego może przyjść każdy uczeń, który ma jakiś kłopot i nie potrafi sobie z nim samodzielnie poradzić. Pedagog oferuje zrozumienie, dyskrecję, pomoc osobom, które przeżywają jakieś trudności i problemy.

Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

– niepokoi Cię zachowanie dziecka,

– chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,

– potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,

– masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić.

Pedagog szkolny jest do dyspozycji wychowawców, nauczycieli, rodziców/ opiekunów oraz uczniów za pośrednictwem e-dziennika. Zapraszamy do kontaktów indywidualnych w godzinach pracy pedagoga szkolnego po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (32 263 43 60).

WAŻNE TELEFONY: TU OTRZYMASZ POMOC

Szkoła Podstawowa nr 33 w Sosnowcu –32 263 43 60
Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111
Telefon Zaufania Dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym 116 123
Centrum Pomocy Rodzinie – 32 363 03 70
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Sosnowcu – 32) 263 30 34. lub 692 43 57 67 …
Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego 800 70 22 22
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji 22 594 91 00
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100
Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 800 120 226
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – 32 296 22 30
Centrum Psychoterapii i Leczenia Uzależnień – 32 266 24 34

Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły: 

TRUDNE ZACHOWANIA: 

               

RODZICU POMÓŻ SWOJEMU DZIECKU 

 

Powiązane zdjęcia:

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close