Pedagog szkolny

Drogi Rodzicu rozmawiaj ze swoim dzieckiem
„Wszelkiego rodzaju zaburzenia dziecięce powstają na skutek faktu, że rodzice nie rozmawiają z nimi wystarczająco. Dzieci odczuwają o wiele większą potrzebę ich obecności i komunikowania aniżeli przesadzonej troskliwości, higieny czy homogenizowanego mleka”.
Francoise Dolto
Drogi Rodzicu tutaj przeczytasz jak ważna jest twoja rozmowa z nastolatkiem:
1. Rozmowa rozwija kompetencje poznawcze dziecka, wpływa na kształtowanie takich sfer osobowości dziecka, jak: emocje, myślenie, umiejętności społeczne (np. komunikowania się z innymi ludźmi, samodzielność), czy poczucie własnej wartości.
2. Rozmowy budują i pogłębiają poczucie zrozumienia i więzi z rodzicami, scalają, integrują rodzinę.
3. Dziecko będąc rozmówcą uczy się logicznego myślenia i argumentowania przy jednoczesnym korygowaniu własnego światopoglądu i przekonań.
4. Rozmowy umożliwiają trenowanie zdolności komunikacyjnych, wpływają na bogacenie słownictwa, uczą słuchania i jasnego wyrażania myśli. Rozwijają nie tylko w dziecku, ale również w dorosłych zdolność empatii (rozumienia innych i współodczuwania) i poszanowania odmiennych poglądów. Częste rozmowy z dzieckiem sprawiają, że staje się one bardziej otwarte w stosunku do innych ludzi i chętne do współpracy z nimi, umie negocjować.
5. Dziecko buduje poczucie własnej wartości, gdy rozmowa odbywa się w przyjaznej atmosferze, z poszanowaniem godności wszystkich interlokutorów.
6. Dzięki rozmowom rodzice mogą dobrze poznać swoje dziecko, jego poglądy, myśli i uczucia
7. Rozmowa pozwala dziecku na uniknięcie błędu in spe, bądź stwarza okazję do powiedzenia o nim, wspólnego poszukiwania rozwiązań.
Istotna jest nie tylko sama rozmowa w rodzinie, lecz również jej przebieg. Kilka rad (ad hoc)- jak prowadzić rozmowy w rodzinie:
1. Znajdź czas, gdy dziecko chce się podzielić radością, sukcesem. Okaż swoje zadowolenie, pochwal, spytaj o szczegóły wydarzenia. Nie umniejszaj wagi sukcesu.
2. Podczas rozmowy patrz dziecku w oczy. Odłóż na bok telefon i laptopa, ścisz telewizor.
3. Nie wypytuj nachalnie. Nie wchodź dziecku w słowo. Jednocześnie okazuj zainteresowanie sprawami dziecka.
4. Nie moralizuj i nie dawaj rad. Kiedy dajesz dziecku radę lub natychmiastowe rozwiązanie, odbierasz mu możliwość radzenia sobie z własnymi problemami i szukania rozwiązań. Jednocześnie spróbuj zaakceptować uczucia swojego dziecka
5. Rozmawiaj ze swoim dzieckiem zawsze, wszędzie i o wszystkim. Im częściej z nim rozmawiasz, tym lepiej poznajesz jego świat, jego oczekiwania, marzenia, a także problemy.
6. Staraj się dostrzegać sygnały, że dziecko cię potrzebuje.
7. Słuchaj dziecka spokojnie i uważnie. Pamiętaj, że można się zniechęcić, próbując dotrzeć do mamy czy taty, którzy tylko udają, że słuchają.
8. Nie zaprzeczaj uczuciom dziecka. Zamiast tego spróbuj je nazwać.
9. Nie rozmawiaj z dzieckiem krzycząc na nie i grożąc mu. Kiedy jesteś zły i wzburzony, opisz swoje uczucia i to, co widzisz, przejdź do działania nie obrażając dziecka.
Spróbujmy nawiązać z naszymi dziećmi kontakt, proponując dyskusję na różne tematy, wysłuchajmy ich poglądów, z którymi wcale nie musimy się zgadzać. Pozwólmy dzieciom wyrażać własne zdanie i zawsze liczmy się z jego uczuciami
Rozmowa jest bardzo ważnym aspektem funkcjonowania każdej rodziny. Rodzice muszą sobie uświadomić, że dialog jest bardzo ważnym narzędziem wychowawczym i powinni go stosować w rodzinie jak najczęściej. W ten sposób okazujemy dziecku zainteresowanie, zapobiegając poważnym konsekwencjom takim jak niedostosowanie społeczne, zachowania opozycyjne, depresja i próby samobójcze w późniejszym życiu.
RÓŻNE PROBLEMY, RÓŻNE ROZWIĄZANIA.
Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży
Konsultanci 116 111 czekają na Twój telefon! Nie będą Cię oceniać ani pouczać. Wysłuchają Twojego problemu i razem z Tobą zastanowią się nad najlepszym jego rozwiązaniem!
Telefon 116 111 działa przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 12:00 – 2:00, można także zarejestrować się na stronie https://116111.pl/ oraz napisać wiadomość e-mail.

ZASADY ABCD FUNKCJONOWANIA TELEFONU 116 111:
- Anonimowo – dzwoniąc, nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska ani adresu zamieszkania;
- Bezpłatnie – połączenie jest bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych;
- Chętnie – konsultanci 116 111 gotowi są rozmawiać o każdej ważnej sprawie. Jeśli będzie to potrzebne, mogą umówić się na kolejną rozmowę;
- Dyskretnie – wszystko, o czym powiesz lub napiszesz, zostanie między Tobą a konsultantami 116 111. Jeśli poprosisz o pomoc w rozwiązaniu Twoich problemów lub zgodzisz się na to, żeby Ci pomóc – konsultanci 116 111 zajmą się tym.
KIM SĄ KONSULTANCI TELEFONU 116 111?
Grupa pedagogów i psychologów dyżurujących przy Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Każdy ma doświadczenie w pracy z osobami w trudnych sytuacjach życiowych i potrzebującymi pomocy. Potrafią słuchać i rozumieją młodych ludzi.
Pomagają dzieciom i młodzieży rozmawiając o sprawach dla nich ważnych i trudnych. Nie dają gotowych rad i rozwiązań. Razem z rozmówcami zastanawiają się, co mogą zrobić, by przezwyciężyć kłopoty i problemy.
NA JAKI TEMAT MOŻNA POROZMAWIAĆ LUB NAPISAĆ?
- skontaktuj się w chwili, gdy potrzebujesz wsparcia i rozmowy o tym, co jest dla Ciebie ważne lub sprawia Ci kłopot;
- możesz porozmawiać o przyjaźni, miłości, kontaktach z rodzicami, czy problemach w szkole;
- czujesz złość, smutek, zniechęcenie, żal – podziel się tym, co właśnie przeżywasz;
- dojrzewasz i masz związane z tym pytania;
- doświadczasz przemocy lub jesteś w niebezpiecznej sytuacji;
- jest jakiś inny problem, którym chcesz się podzielić.
Telefon Zaufania TPD dla dzieci i młodzieży – 800 119 119
Niebieska Linia – Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie tel. 800 12 00 02

Do pedagoga szkolnego może przyjść każdy uczeń, który ma jakiś kłopot i nie potrafi sobie z nim samodzielnie poradzić. Pedagog oferuje zrozumienie, dyskrecję, pomoc osobom, które przeżywają jakieś trudności i problemy.
Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:
– niepokoi Cię zachowanie dziecka,
– chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
– potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
– masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić.
Pedagog szkolny jest do dyspozycji wychowawców, nauczycieli, rodziców/ opiekunów oraz uczniów za pośrednictwem e-dziennika. Zapraszamy do kontaktów indywidualnych w godzinach pracy pedagoga szkolnego po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (32 263 43 60).
WAŻNE TELEFONY: TU OTRZYMASZ POMOC
Szkoła Podstawowa nr 33 w Sosnowcu –32 263 43 60
Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111
Telefon Zaufania Dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym 116 123
Centrum Pomocy Rodzinie – 32 363 03 70
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Sosnowcu – 32) 263 30 34. lub 692 43 57 67 …
Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego 800 70 22 22
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji 22 594 91 00
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100
Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 800 120 226
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – 32 296 22 30
Centrum Psychoterapii i Leczenia Uzależnień – 32 266 24 34
Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły:
TRUDNE ZACHOWANIA:
RODZICU POMÓŻ SWOJEMU DZIECKU